Coaching
Als je in aanraking komt met het thema (hoog)begaafdheid kan dat veel losmaken. Misschien vanuit de herkenning bij jezelf, puzzelstukjes die op hun plaats vallen, hoe jouw onderwijscarrière is verlopen. Om zelf een compleet en gelukkig mens te zijn is een realistich zelfbeeld noodzakelijk. Wie de eigen hoogbegaafdheid niet aanvaardt kan geen complete ouder zijn voor het hoogbegaafde kind. Dan ontken je ook een stukje van je kind.
Ook als leerkracht kan je ermee worden geconfronteerd dat jouw benadering bij dit kind niet werkt, dat je bij deze leerling helemaal geen begaafd gedrag ziet, dat de leerling niet automatiseert ...... etcetera.
Naast de ouderavonden en -cursussen coacht Slimpuls ook in het gezin.
Voor persoonlijke coaching van volwassenen verwijzen wij door naar Fréderique van de Heijde:
Leerkracht
- Relatie met begaafdheid: wat maakt het los bij jou?
- Benadering van de begaafde leerling: ben je coach of leerkracht? Wat werkt wel en waarom?
- Oplossingsgericht communiceren.
- Omgaan met de autonomie van de leerling.
- Motiveren en stimuleren van kinderen die hun capaciteiten niet (hebben leren) gebruiken.
Ouder
- Herkenning en erkenning van eigen begaafdheid door vader, moeder of beide?
- Opvoeding van het begaafde kind: sta je genoeg los van je eigen ervaringen (projectie)?
- Verbindende communicatie, hoe werkt dat?
- Werknemer in de arbeidssituatie: slimmer dan je baas, hoe kun je er iets mee?
Kind
- Verantwoordelijkheid nemen voor hoe jij je voelt.
- Aanpassen, onderduiken, een kwestie van kiezen?
- Stuurman worden van je eigen leerproces.
- Vaardigheden aanleren (bijvoorbeeld met Kids Skills).
Meer informatie kunt u anvragen via de contactpagina
“Voor mij was de grootste eye opener dat ik meer coach dan opvoeder ben van mijn hoogbegaafde kind”
(Marko, vader van 3 hoogbegaafde kinderen)