oxoweb918273

reacties van ouders

Reacties op de oudercursus, gegeven door Jet

A, en ik hebben de oudercursus als enorm positief ervaren. Veel herkenning uit kunnen wisselen in alle openheid. Ook de professionele en deskundige en praktische handvatten van Jet gebruiken wij dagelijks. 

Wij willen de andere ouders en Jet enorm bedanken voor de vertrouwelijke en open sfeer.

De ouderavonden waren een verademing. Fijn om met andere ouders te praten over het omgaan met een hoogbegaafd kind en alles wat daar bij komt kijken. Je denkt soms dat je het als ouder allemaal niet goed doet, maar in deze avonden hoor je dat je de enige niet bent. Jet weet vanuit haar eigen ervaring en als deskundige adequaat in te spelen op vragen uit de groep. De aangeboden theoretische kennis is goed om meer inzicht te krijgen op jouw hoogbegaafd kind.

Alle ouders hebben, ongevraagd, aangegeven door te willen met deze avonden, dat zegt wel genoeg.

"We hebben drie heel fijne cursusavonden gehad. Veel verhelderende en nuttige informatie gekregen en ook praktische tips. De openhartige en herkenbare verhalen van de andere ouders deden ons ook goed. Ontzettend veel geleerd en we zouden graag op de hoogte blijven van een vervolg!"

 

Onderstaande reacties ontvingen wij na kindconsulten door Slimpuls of daaruit voortvloeiende contacten


T. zei nog iets toen we net in de auto zaten wat ik je niet wil onthouden, omdat we haar dat niet vaak horen zeggen. Ze zei: "Mama, gaan we hier nog eens naar toe, want het was fijn hier". Daarna viel ze in slaap op de weg naar huis.


Beste Jet,
Ik wou graag even melden dat het op school erg goed gaat met I.
Ik vroeg haar hoe het eerst was op school van 1 tot 10 en hoe het nu is.
Ze zei: “Eerst was het een 3 en nu is het een 10”. Echt geweldig en de Cito heeft ze ook weer erg goed gemaakt.
Ze is ook rustiger thuis, maar de vermoeidheid blijft nog helaas. Misschien dat alles er nu uitkomt.


Vandaag heeft J. het leerlingconsult gedaan. Ik weet niet precies hoe je het deed, ik ontvang graag tips, maar J. heeft het echt heel leuk gevonden! 

Vanochtend was hij zenuwachtig, vertelde hij. In de auto terug zei hij, 'mam, Jet denkt echt hetzelfde als ik', een diepe zucht van verlichting en een glimlach op zijn gezicht. Hij heeft veel verteld in de auto over vandaag, maakte grapjes en was energiek. Zo heb ik hem al heel, heel erg lang niet meer gezien. Dit is de J. zoals ik het hem graag zie, ik gun het hem zo, om zich altijd net zo te voelen als vandaag.
Een heel groot, warm compliment voor jou, Jet. Wat goed van je, wat fijn voor J. en ook voor mij om hem weer zo te zien. 


Weten jullie wat mij 4 weken geleden is overkomen…? Voor het eerst in de 12 jarige (!!!) schoolcarrière van N. keer gemiddeld 5 wanhoop gesprekken per jaar, zat ik nu tegenover de mentor van N., en heb 45 minuten mogen luisteren naar een lofrede over de enorme ontwikkelingssprongen van N.
En al die tijd zat ik te wachten op de “ja maar…” maar die kwam niet. Ik zat met tranen in mijn ogen de mentor aan te kijken, volgens mij dacht ze dat ik gek was…
Het gaat goed met N.….punt.
Ze zien een enorme vooruitgang, sociaal, eigenwaarde, meedoen in de klas, vragen stellen, opletten, inzet, auditief in de talen… alles.
Hij stond wel nog 5 onvoldoendes, maar niet hele zware, en hij kwam vanaf 8 onvoldoendes.
Hij heeft sindsdien nog 2 onvoldoendes weggewerkt, dus hij staat er nog 3, en hij probeert het terug te werken tot 1 of 2.
Gelukkig ziet het OPUS waar hij vandaan komt, en tenzij hij nu hele rare sprongen gaat maken, staat hij al op de lijst voor OPUS 3.
En dat heeft hij ook nog eens helemaal alleen gedaan!! Heel af en toe help ik hem, hij vraagt ook hulp bij wiskunde aan zijn zus(je).
Als ik hem nu help, dan kent hij de stof, en hoeven we alleen nog maar te oefenen.  
Ik denk nog wel eens terug aan vorig jaar. Wat een geluk het eigenlijk is geweest dat hij niet over mocht naar 3 Mavo, wat een geluk dat ik jou Jet, en jou Lisanne, tegenkwam, wat een geluk dat jullie beiden zó overtuigd waren van N., wat een geluk dat jullie je zo hebben ingezet voor zijn plaatsje op OPUS, wat een geluk dat E. T. van OPUS hem heeft aangenomen in de eerste vakantieweek….
Hij is uit zijn schuilplaats gekropen, zijn vleugels zijn bijna weer helemaal aangegroeid, en hij durft weer te vliegen. Hij zal misschien nog wel een paar keer vallen, maar daar gaat hij, ik zie geen limieten meer voor hem.
Met meer dan dit kan ik jullie niet bedanken. 


'Hallo Jet, dank je wel dat je helemaal vanuit D. hier naartoe bent gekomen!

Dank je wel dat je voor onze kinderen bent opgekomen!
Dank je wel dat je voor ze op de bres bent gesprongen!
Wat een opluchting…
Met C. gaat het nu helemaal goed komen; ik hoop, maar ga er ook van uit, dat C. de door jou voorgestelde aanpak super zal vinden en zich ook echt in zal gaan zetten, zo’n meisje is ze wel. Ze houdt best wel van hard werken.
Fijn ook dat je nog even aangaf dat ik altijd mag mailen, ik voelde me af en toe al een beetje bezwaard'.


Beste Jet,

Wij willen je zo ontzettend bedanken voor jouw hulp, steun en toeverlaat! Je hebt ons geholpen met advies, je bent mee geweest naar school, je hebt ons aan alle kanten bijgestaan. Ook als we even niet meer wisten hoe we het aan moesten pakken met de scholen kon ik je bellen of mailen met mijn vragen.
We zijn half april op jouw website terecht gekomen. Onze zoon, een volgens ons best wel intelligente jongen, dreigde te blijven zitten in 2 Mavo. Hij zat ergens onderin de spiraal, zette zich niet meer in op school, vond school (altijd al) stom en vervelend, vond zichzelf ook nog eens een van de domsten van de klas. We waren bang dat als hij zou blijven zitten hij ook het gedoubleerde jaar zich niet in zou zetten, en ergens anders dan op school zou stranden.
Hoe is hij op de Mavo terecht gekomen? Zijn leerkracht weigerde op basis van zijn cito score af te zien van een Mavo advies, en de middelbare school weigerde af te wijken van het advies van de basisschool. We hadden een IQ test kunnen laten doen, ware het niet dat hij al een aantal keren was getest, de laatste keer in groep 6, door een psychologe. Uit die test kwam een gemiddeld IQ, en een VMBO advies. Dus wij zagen niet hoe een nieuwe test 2 jaar later daar verandering in zou kunnen brengen. N. was erg teleurgesteld dat hij naar de Mavo moest, hij had gedacht dat hij minstens naar de havo zou kunnen…
Maar waarom dan toch zelfs op de Mavo blijven zitten? We wisten echt niet meer wat we konden doen om hem te helpen. Tot iemand ons wees op mogelijke hoogbegaafdheid bij zijn IQ profiel. Wat??!! Maar ik ben gaan Googlen, heb een aantal organisaties gesproken, en kwam uiteindelijk op jouw site terecht. Het klikte gelijk, en jij had gelijk aan de telefoon al door dat het verloop van zijn schoolcarrière en ook een aantal conclusies van de testen van geen meter klopte. Hij is begin mei door jou getest. Vanaf die dag, mede door jouw woorden dat hij best wel een intelligente jongen was, veranderde hij… per dag was de verandering zichtbaar. Eerste twijfelachtig, maar telkens duidelijker. Toen Lisanne en jij hem vroegen of hij de Havo zou willen doen, zei hij volmondig “ja”. dat was stap 1. Daarna heeft hij met behulp van jullie gewerkt aan zijn zelfvertrouwen en zelfstandig topdown leren werken. Hij haalde super cijfers, vergat zijn huiswerk en boeken niet meer, leerde uit zichzelf, het was zo mooi om te zien. Helaas was zijn inzet net niet genoeg, de school besloot dat hij niet over mocht naar 3 Mavo. Ondertussen waren we al naar andere scholen aan het kijken, want doubleren in 2 Mavo was geen optie, voor hem ook niet. Gebaseerd op jouw verslag, en jullie verzoek tot plaatsing, is hij uiteindelijk terecht gekomen op een speciale klas voor topdowndenkers, op 2 VWO niveau!! Het is enerzijds verbazingwekkend, anderzijds lijkt het zo gewoon, alsof hij hier al jaren op deze school zit, het past hem, hij voelt zich hier thuis. Hij gaat naar school, schrijft zijn huiswerk op, maakt het, leert (ook in het weekend), heeft het naar zijn zin, een gewone jongen die gewoon naar school gaat. Zelfs 12 km fietsen is geen probleem. Hij geeft deze verandering een 10 out of 10!

Het enige wat ik zo ontzettend graag zou willen veranderen is dat we jou 5 jaar geleden al waren tegengekomen.


'Dank je wel voor gisteren. Na het lezen van je rapport hadden we zoiets van: oké, fijn, en het verklaart een hoop, maar wat nu?
Na gisteren ben ik voor het eerst sinds eeuwen (nou ja, jaren) weer vol goede moed dat het goed gaat komen met N. Jouw zelfverzekerdheid over de manier waarop we het aan gaan pakken, en jullie confidence in N. (zijn capaciteiten en competenties), zijn zo fijn, eindelijk iemand die het begrijpt en die weet hoe het aan te pakken (waarbij “het”dan heel breed is, maar dat begrijp je wel…).
Ik ben zo ontzettend blij dat jij en Lisanne ons op sleeptouw nemen, en heel concreet hebben aangegeven hoe we het gaan aanpakken, maar vooral ook dat we op jullie hulp en steun kunnen rekenen. Want achteraf, man, wat hebben we een gevechten geleverd met school, N. en onszelf. Een gevecht zonder te weten hoe we moesten vechten, en tegen wie en waarvoor.
N. heeft de hele nacht wakker gelegen, ik denk dat het idee om van te school veranderen een grote impact op hem heeft, dus we gaan het daar voorlopig ook niet meer over hebben. Hij is wel erg met het hele proces bezig, hartstikke goed….
En wat hij vanochtend heeft gedaan!!! Hij heeft met een van zijn vriendjes die hem op kwam halen, en te vroeg was, nog Aardrijkskunde zitten leren bij ons thuis!!'


'N. zit sinds zijn bezoek aan jou opeens in een heel andere modus, hij zet zich hartstikke in, en werkt hard zonder tegenzin.
We hebben ruim de tijd besteed aan het maken van een planning voor komende week, en dat werkt hij nu, zelfs in het weekend, uit zichzelf af. Hij heeft afgelopen vrijdag een 9 gehaald voor Nederlands SO, en een 8 (uit de 8) voor het inleveren van zijn fictiedossier (oké, daar heb ik wel nog hard aan getrokken)!!!
Hij heeft vanochtend zijn hele boekje voor Nat/Schei overgeschreven zodat hij het netjes, in een mapje, in kon leveren.
Dus ik weet niet wat je hebt gedaan of gezegd, of welke thee hij bij jou heeft gedronken, maar het doet hem ontzettend goed. Nee hoor, ik weet het wel, je hebt hem zijn vertrouwen in zichzelf terug gegeven, en hem eindelijk zichzelf laten waarderen voor wie hij is en wat hij kan.
Dit zou best wel eens bij hem het keerpunt kunnen zijn… hoop ik! Ben heel benieuwd naar de uitkomst van het verslag'. (G.V., moeder van een enstig onderpresterende, maar wel heel intelligente Mavo2 leerling na het leerlingconsult)


'W. heeft inmiddels 3 weken proefgedraaid. Vanaf dag 1 was hij zelf heel vrolijk en enthousiast. School is nu leuk voor hem! Afgelopen donderdag hebben we het goede nieuws gehoord dat hij mag blijven, daar zijn we allemaal ontzettend blij mee!
Ondertussen hebben we ook M. laten testen bij Lisanne. N.a.v. het resultaat van de test (score 144) is M. nu ook begonnen met een proefperiode. 
We willen je nogmaals bedanken voor al je steun en wijsheid in deze voor ons moeilijke periode. Zonder jouw hulp was het waarschijnlijk heel anders gelopen.....
We hebben nu weer een blij kind in huis!' 


'Fijn dat je zo snel reageert! We waarderen enorm wat je voor ons gedaan hebt, dankjewel!
Het lijkt er inderdaad op dat zijn juf bereid is zich in te zetten voor Tim en dat vinden wij natuurlijk heel prettig. De communicatie is ook goed. Als er problemen zijn zullen we dit vanzelfsprekend eerst met de juf bespreken. Hopelijk is dat voldoende en is contact met jou in de toekomst niet nodig'. (Marianne, moeder van een zoon waarvoor de school actief werd na email-tussenkomst van Slimpuls, wat niets kostte)


'Ik heb ook echt wat aan je gehad. Dacht er op de terugweg nog aan. Dat het zo fijn is om iemand om je heen te hebben die deskundig is en die je vertrouwt. Dan kan je het loslaten en aan de ander overlaten. Alleen dat is al super. En nu zag ik dat school waarde hechtte aan wat je zei. Ook over waarom in 2 doubleren niet de uitwerking zou hebben die nodig is om een diploma te halen'. (Carla S, moeder van een leerling die liever op een lager niveau verder ging dan te blijven zitten. Haar zoon werd na dit gesprek wel in de klas 3 geplaatst waarvoor hij gemotiveerd was)'


'Toen ik je tijdens het onderzoek aan het werk zag met Alex, ging er voor mij een wereld open, dat het ook op zo'n positieve manier kan'. (Liset V, moeder van een ernstig onderpresterende leerling met storend gedrag, 2 april 2013)


'Bedankt voor het verhelderende en deels ontroerende verslag. Hier herkennen wij onze dochter in!'


'Ik wilde het je meteen even vertellen hoor!! Ik heb net Jasper naar de plusklas gebracht, en ik wist natuurlijk dat ze vandaag zouden beginnen met jouw adviezen. Ik liet Jasper vanmorgen huilend, moe en misselijk op school achter, en ik kreeg hem helemaal blij en fris terug!! Hij begon meteen te vertellen dat hij een map gekregen had, helemaal voor hemzelf. … Ik vroeg hem of hij dacht dat het nu beter voor hem zou gaan worden op school, en voor het eerst zei hij daar "ja" op! Hij heeft er zelf dus ook vertrouwen in en dat is natuurlijk ook wel heel belangrijk!!! Ik kon het niet laten om dit alvast te vertellen; ik ben zo blij!! Hij zal ook wel tegenslagen te verduren krijgen, maar het begin is boven verwachting!!!'


'Misschien vind je het niet geweldig als cliënten/ouders mailtjes gaan sturen, maar ik kon het toch even niet laten.
Allereerst ben ik je ontzettend dankbaar voor de vrijdagochtend dat je bij ons geweest bent. M. heeft de rest van de dag over je gepraat. Hij voelde zich eindelijk begrepen en dat zei hij ook. Hij zou "het wel handig vinden als zij mijn juf was". Waarvan akte'.


'Het is voor ons erg belangrijk dat wij Wessel voor een stuk beter zijn gaan begrijpen. Het geeft al een beetje rust nu dat we er ook niet meer zo alleen voor staan. Wessel vond het ook helemaal geweldig vandaag. Hij is erg trots op zichzelf dat hij een slimmerik is'.


'Ik wilde je laten weten dat sinds woensdag Koen goed in zijn vel zit.
Het lijkt alsof hij meer zelfvertrouwen heeft en zich begrepen voelt. Hij is helemaal het mannetje, heeft volop praatjes en is vrolijk. Hij regelt weer van alles, laat thuis de kaas niet van zijn brood eten, is weer begonnen met het maken van een quiz voor zijn medeleerlingen etc. Opvallend is dat hij veel opener is over hoe hij school ervaart. … Dat is opvallend. Want voordat hij bij jou kwam was hij erg timide en vertelde hij me maar half wat hij voelde. Ik kreeg het er maar moeizaam uit. Zowel mijn mans als mijn ogen zijn nu geopend en blij dat je Koen woensdag hebt getest.
We zien nu dat Koen wel degelijk terug kan veranderen in het mannetje zoals we hem van vroeger kenden (zelf denk je in eerste instantie dat het te maken heeft met het ouder worden van het kind en niet met mogelijk onderpresteergedrag). We zijn er zelfs achter gekomen dat wanneer Koen weer in zijn oude doen is, we nog weleens een “zware” kluif aan hem kunnen hebben. De laatste tijd was de respons van hem minder, maar de afgelopen dagen heeft hij weer flink van zich laten horen'.